En huslig morgon, våffelkakor och bordssmör

Vaknade och kände mig lite huslig i vårsolen. Bakade våffelkakor och gjorde eget bordssmör, båda var premiär för min del.
Våffelkakorna hade jag tänkt att bjuda på imorgon, i hopp om att de fungerar som vilka småkakor som helst.

Våffelkakor

INGREDIENSER:
ca 50 st

150 g rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
5-6 dl vetemjöl

- Rör rumsvarmt margarin med strösocker
- Tillsätt äggen
- Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker
- Tillsätt mjölblandningen, lite i sänder, tills det blir en smidig deg
- Rulla degen till ca 50 små bollar
- Hetta upp våffeljärnet och smöra
- Lägg bollarna på våffeljärnet, jag lade en i varje hjärta
- Tryck ihop och grädda dem gyllene

Provsmakning.. Smakar som danska vaniljscones. Ska nog ätas samma dag. Vem kan vi nu lura på dessa..

Bordssmör

INGREDIENSER:
250 gr rumsvarmt smör
1,5 dl rapsolja
1,5 dl vatten
1 nypa salt

Jag använde stavmixern och det gick snabbt och var enkelt, provsmakar senare. Nu står smöret i kylen och jag väntar med spänning på att se vad den får för konsistens.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Måste bara kommentera detta receptet. Jag kommer utan tvekan att göra om det, det blev kanon. Man kan ju variera det mellan gångerna även om det faktiskt blev helt perfekt såhär.

2010-04-17 @ 11:31:19
URL: http://viakrutan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0