Tankar om fölet i Ninas mage

Funderar över vad det är för ett monster jag har beställt. Kollade på WBFSH Stallion Rankings 2009 och jämförde med avkommans stamtavla.

Farmorsfar Jazz ligger som #1 på rankningen, farfarsfar Rubenstein I ligger som #6.
Sedan finns det inte fler av namnen nämda där, men går vi in och tittar på den svenska rankningen så ligger morfar Bernstein på 6:e plats bland dressyrhingstarna med ett dressyrblup på 144 (samma som Don Schufro, Don Romantic har 138), Bernstein hade avkommor som placerade sig som 1:a, 2:a och 3:a i YR SM 2009.

Stoet själv kommer från en stam som lämnat en del multitalanger, och även hingstens stam innehåller namn som får mig att fundera över om inte avkomman kommer att kunna hoppa hyfsat. Det är namn som Amor 2 ggr, Furioso II och Ulft. En annan sak som är lite kul är att det blir lite svag linjeavel genom Heristal, 2 ggr genom hingsten och en gång genom stoet (om jag nu inte missat någon). 

Har jag tittat rätt så kan det bli en hel bunke olika färger på avkomman. Svart, brun, fux, isabell och gulbrun.
Det är ju ganska spännande att inte alls veta vad som kommer ut.

Hon har pendlats 2 gånger, (inte av mig) och om man ska tro på sådant så blir det en hingstunge.

Om det blir ett friskt föl så tror jag att det blir bra föl..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0